Po COVIDu hurá na novinky do Miniatur Wunderlandu!
V roce 2018 jsme byli naposledy v hamburském Miniatur Wunderlandu (dále jen MiWuLa), což najdete v reportáži zde. To nikdo netušil, jak se svět změní příchodem pandemie COVID19. Většina brala pandemii jako vesměs negativní věc. První týdny pandemie se majitelé MiWuLa snažili omezit počty návštěvníků a oddělovat je pomocí čar na podlahách (více v tomto videu zde). Se zhoršující situací ale nakonec přistoupili k úplnému uzavření.
Nelenili a začali vymýšlet, jak čas bez veřejnosti využít. Expozice již funguje přes dvacet let téměř bez odstávek. Když se zdálo, že lock down bude krátký, první počin byl zápis do Guinessovy knihy rekordů pomocí vlaku, který průjezdem hrál na zvonkohru. Více v tomto videu zde.
Jak se omezení a lockdowny prodlužovaly, rozhodli se majitelé pro velké rekonstrukce. První z nich je přestavba velína celého kolejiště.
Takto vypadal v roce 2018.
A takto vypadá po rekonstrukci - trochu jíná dimenze :-). To by za provozu nešlo měnit - zlatý COVID!
Druhá velká rekonstrukce je oprava letiště Knuffingen, které již také potřebovalo větší údržbu.
Ani jedna z výše uvedených věcí nás ale do Hamburku nezavedla. Důvodem se tam znovu vypravit bylo, že se majitelé domluvili na zcela nové expozici Jižní Ameriky. Ta vznikla ve vedlejší budově Speicher Stadtu.
MiWuLa je jednou z nejnavštěvovanějších zajímavostí v Německu, díky tomu mají majitelé peníze i na ocelo skleněný most, který mezi budovy nechali namontovat – více zde. Na rozdíl od Severní Ameriky, kterou dělal stejný německý tým, jako zbytek kolejišť, oslovili majitelé modeláře přímo z Brazílie. Zaplatili rodině Martinezů (více zde) peníze, poslali rozměry nového prostoru a zbytek již nechali na umění tamních modelářů, protože kdo jiný by věrně ztvárnil Brasilii než oni. Oficiální stránka nové expozice je zde.
Most do nové expozice je hned za hlavním vstupem. I přes most jezdí vlaky H0.
Rozhodli jsme se ale nejdříve prozkoumat stavbu Monte Carla, které ještě není hotové. Bude ale v měřítku H0 znázorňovat i závody Formule 1. To bude zase důvod se tam vypravit znovu v budoucnu.
Expozice Bella Italia už jsme viděli v roce 2018.
Stejně jako Benátky.
Z té doby známe i funkční Vesuv.
Vždy mne ohromí i znázornění Švýcarska přes dvě patra budovy. Vlaky jezdí až úlně nahoru!
Pruhy na podlaze se neosvědčily a tak je majitelé strhali a navíc udělali v loskdownu nové podlahy. Musela to být ohromná zátěž prachu pro celé kolejiště.
Vždy se rád podívám znovu i na ohromný bazén s vodou ve Skandinávii, kde jezdí RC lodě.
Majitelé od počátku projektu počítají pečlivě, ze které země návštěvníci jsou.
Z ČR je to za dvacet let přes dvacet dva tisíc návštěvníků. Za mne je to překvapivě málo. Vychází to jen na 1100 ročně. A to nejen já, ale i jiní tam byli vícekrát. Takže jedinečných návštěvníků bude méně. Přitom až do Hamburgu jede vlak Českých drah. Ten jsme také viděli na tamním hlavním nádraží.
Dokonce i na modelu už se prohání vlaky ČD v typickém zbarvení studia Najbrt.
Doporučuji proto každému fandovi modelové železnice, aby vyrazil na víkend do Hamburku.
Lze vyrazit vlakem v pátek z Prahy a neděli se vrátit.
My jsme i tentokráte jeli autem, protože jsme vyrazili ve čtyřech lidech. Stačila nám tedy jen jedna noc v hotelu. Dlužno ale dodat, že čas cesty byl velmi pododobný a to šest hodin jízdy.