1. příjezd vlaku do Šestajovic

19.06.2015 08:19

Dne 25.4.2015 přijel po letech čekání první vlak do Šestajovic! Celé akci poskytla skvělou kulisu nová sportovní hala.

Projekt dráhy čítal 54 m modelové trati, což v měřítku 1:160 odpovídá 8640 m skutečné tratě. Na stavbě se podílelo celkem 13 osob. Stavba kolejiště započala v pátek 18 hodin a v sobotu v jednu hodinu ráno bylo celé kolejiště postaveno. Poté se stavební četa na necelých 5 hodin odebrala k zaslouženému spánku. Už v půl šesté ráno ale první z nich pokračovali ve zprovozňování napájení, ovládání stanic i zabezpečovacího zařízení trati.

Postavit trať takové délky vyžaduje množství techniky a kabelů. Komunikaci mezi stanicemi zajišťovalo 6 počítačů propojených po síti Wi-Fi. Řízení provozu všech vozidel zajišťovala jediná vlaková ústředna, tak aby bylo možné kdekoliv na kolejišti ovládat libovolnou lokomotivu nebo motorovou jednotku. V sobotu ve 13:20 se podařilo zprovoznit celou trať a přes několik „dětských chorob“ začal na trati provoz. Z počátku jezdilo vlaků méně, provoz ale houstl každou minutou. Závady na trati, způsobené nekvalitní prací subdodavatelů, byly opraveny do druhého dne v rámci garance. V neděli se tak již jezdilo naplno.

Po trati se celkem pohybovalo 35 hnacích vozidel a 150 vagónů! Tuto novou trať využila společnost České dráhy (ČD) pro nedávno pořízené vlaky RailJet i rychlík v novém korporátním designu ČD ze studia „Najbrt“. ČD dále ve stanici Šestajovice vystavovaly zbrusu nový CityElefant. Naší trať hojně využívala i další konkurence. Bylo zde možné vidět soupravy LeoExpressu, RegioJetu a také vozy společnosti Arriva – Alex, které jsou známé z trati Praha – Mnichov, tažené dieselovou lokomotivou Herkules. Na lokální trati bylo možné potkat i motorový vůz RegioShuttle řady 840. Zavítalo k nám i německé Desiro společnosti DB, zajíždějící do severních částí ČR. Mezi pravidelnými vlaky se objevily i nostalgické jízdy vlaků tažených parními lokomotivami, známými pod přezdívkami „Mazutka“ a „Štokr“ s osobními vozy „Rybák“. Po dlouhých letech se po rekonstrukci ukázala na českých tratích i souprava VT137 „Létající Hamburčan“.

Pro ovládání vlaků museli pořádající členové modelářského klubu Zababov sáhnout do rezerv a řízení vlaků měli na starost nejmladší členové klubu. Podél trati tak bylo možné potkat i velmi mladé strojvůdce a tak jsme rádi, že má železnice skvělou budoucnost! Nejmladšímu výpravčímu bylo devět let a nejmladšímu strojvůdci byly roky čtyři.

Mezi diváky nejvíce zářily oči nejen dětem, i nejeden tatínek propadl kouzlu železnice a sledoval dění v nádražích. Dorazili k nám převážně místné návštěvníci, pár jich ale pijelo z blízkého i vzdálenějšího okolí.

Mile překvapil zájem návštěvníků o stánky s ukázkou modelování krajiny, čištění lokomotiv a jejich nástřiku do barev používaných na českých tratích.

Děkujeme všem návštěvníkům, že přišli v tak hojném počtu a podpořili tím dobrou věc. Akci ji navštívilo 400 (!) a vybralo se pěkných 8000 Kč. Celou částku pořádající členové klubu Zababov věnovali jako dar mateřské školce v Šestajovicích - veškeré zařízení, dopravu i svůj čas totiž poskytli zdarma.

Pořadatelé tímto vedení obce děkují nejen za poskytnutí haly pro tuto akci, ale i zajištění transportu stolů a židlí ze školy.

Zababováci (www.zababov.cz).

Další informace lze nalézt také na

www.vidrholec.cz/prvni-prijezd-vlaku-do-sestajovic/

www.edisn.cz/Edisn/akce-2015/prvni-prijezd-vlaku-do-sestajovic

www.zababov.cz/index.php?id=1318&L=http%3A%2F%2Fwww.intel.com%3F