Smržovka (dříve Filípkov)
Stanici Filípkov postavil Honza s Ivanem Stašou jako první svou stanici pro modulovku, více je napsáno zde.
Po tom, co mi stanici přenechal jsem s Hankou předělal krajina a doplnil listnaté stromy. Článek je zde.
Třetí etapou byla výměna elektroniky Digitrax za velmi praktické MGP. O přestavně elektroniky zde a o MGP zde.
Při hledání informací o stanicích pro můj domácí projekt Tanvald, Josefův Důl a Kořenov jsem narazil na fotografie stanice Smržovka.
Hned mne zaujalo, jak je stanice podobná Filípkovu. Nejvíc se mi na Smržovce líbilo, jak zajíždí vlak od Liberce do stanice mezi vodárnou a výtopnou. To by byl pěkný motiv na modulová setkání.
Začalo mi vrtat hlavou, zda by nestálo za to předělat Filípkov. Tento nápad jsem nosil v hlavě dlouho. Celé večery jsem hledal po internetu fotky a plány stanice. Celkem jsem toho za uplynulé roky sehnal celkem dost. Stále jsem ale váhal, zda narušit hotový modul. Celou věc urychlylo, když mi švédský modelář Pelle Holmen řekl, že je ochoten mi stavby pro Smržovku namalovat a vypálit.
Důvody přestavby:
1. Mít všechny stanice podle skutečné předlohy
2. Krásný motiv vjezdu mezi vodárnou a výtopnou
3. Detail vykládky uhlí s přepravníkem a výsypkou, naviják na posun vagónů
4. Čachnov má tři koleje, Sklené pět. Bude větší variabilita, pokud bude mít Smržovka čtyři koleje
5. Odstranění krátkých výhybek, které neodpovídají skutečným
6. Možnost provozovat stanici bez středního dílu
7. Programování MGP již na nový stav
8. Další stanice Tanvaldska
Budu modelovat stanici před její rekonstrukcí v roce 2012. Ztvárním stav někdy v osmdesátých letech.
Po návratu ze setkání v Borkopu 2025 jsem se proto vrhl do přestavby. Znamenalo to odříznout oscilační pilou skály.
Další etapou bylo vyřezat výhybky. Filípkov měl totiž opačné pořadí odbočení výhybek než Smržovka. Navíc Honza použil některé výhybky PECO krátké a střední. Nejprve jsem to zkusil se středními výhybkami, ale porovnáním s ortomapou jsem se nakonec rozhodl pro dlouhé výhybky. Nejvíce odpovídají skutečným.
Aby šla stanice provozovat ve zkrácené podobě, je nutné upravit návaznost kolej. Honza nepočítal s možností bez středního dílu a tak na sebe koleje nenavazovaly. Sesazení segmentů je přesné díky pouzdrům a kolíkům. Staniční budova bude nově již na pravém modulu. Střední díl tak jen prodlouží délku kolejí. Skutečná stanice je dlouhá cca. podobně jako neprodloužený modul, s prodloužením bude tak ještě delší než ve skutečnosti!
O postupu vás tu budu informovat.
